donderdag 5 december 2013

"HET MOEST GEWOON . . . . . . ."

Wie Koopt dat nou . . ?


Sommige kunst maakt nieusgierig naar de koper ervan. Deze week; Het Graanplafond van Peter Korver, aangeschaft door Peter en Tine Fuijt.

Architecten in Amsterdam


Tekst; Christjan Knijff 
Foto;  Joost van den Broek
© de Volkskrant - Kunst & Boeken - 10 07 2009

Als zijn schilderingen maar niet vervallen in 'louter decoratieve aanwezigheid'. Dat is de grootste zorg van kunstenaar Peter Korver."
Daarom voegt hij levensechte dieren toe. En dan het liefst slakken die ondertussen een soort handelsmerk van hem lijken te zijn geworden. Maar ook gekko's, zeeschildpadden, copulerende vlinders en meterslange Boa Constrictors behoren tot zijn repertoire. Korver beschildert interieurs van particulieren en bedrijven, vaak in monumentale historische panden. Van jongsaf aan was hij geïnteresseerd in Biologie en Geschiedenis. Vandaar al die Natuur-Historische afbeeldingen. De plafondschildering bij de famillie Fuijt was een van de eerste die hij maakte. Ondertussen is de vraag naar zijn werk behoorljk toegenomen. "Gelukkig durven mijn klanten steeds meer " aldus Korver. Voor een toekomstig project mag hij aan de slag in een Amsterdams huis uit 1791, ooit bewoond door Napoleons gouverneur. In de enteehal komen een een aantal nissen die hij gaat beschilderen als aan twee zijden openstaande vogelkooien. De vogels blijven - waarschijnlijk tot verbazing van de voorbijganger - vrijwillig in die kooien zitten.




» o «

Eigenlijk missen ze allebei een tuin. Peter (67) en Tine (66) Fuijt hebben een appartement op de begane grond. Maar in hun gedeelte van de Amsterdamse grachtengordel is het helemaal volgebouwd. Geen stukje grond dus aan de achterkant. ‘Bij mooi weer pak ik gewoon een stoel en ga ik op straat zitten’, zegt Tine. ‘Of we gaan naar Zandvoort. Daar zijn we zo vanaf hier.’
Als de zon niet schijnt, kunnen ze altijd terecht in de kamer aan de voorkant van hun appartement. Dat is het kantoor van Peters architectenbureau. Tussen de 18de-eeuwse balken is een plat gewaaid korenveld geschilderd, met hier en daar een rondfladderende vlinder. Zodat ze, wanneer ze omhoog kijken, zich kunnen uitstrekken als op een mooie zomerdag.
Dat is ook precies de bedoeling van kunstenaar Peter Korver. Toch had hij eerst iets heel anders voorgesteld: een plafond van vloerdelen. ‘Korver wilde daar het vraatbeeld van boktorren op schilderen. Die maken van die grafische patronen als ze zich door houten balken heen eten’, vertelt Peter. ‘Dat vond ik te somber. Het moest gewoon lekker zijn.’ Korver ging er in mee, maar kon het niet nalaten om toch een paar vlijmscherpe distels aan het tafereel toe te voegen.



Peter en Tine hebben Korver leren kennen tijdens een project in Rotterdam in 1997. Peter hield zich bezig met de verbouwing van een nieuwe vestiging van restaurant Pasta e Basta. Korver hield zich daar met het interieur bezig. Peter zag in hem de ideale kunstenaar om "iets spannends" te doen met het witte "blote-billen-plafond" in zijn nieuwe kantoor.
Ze hadden namelijk een belangrijke beslissing genomen. Van de drie naast elkaar gelegen panden gingen er twee in de verkoop. Ze hadden geen zin meer in huurders. "Dat was altijd maar gezeur", zegt Tine. Peter: "En zo kregen we een leuk pensioenfondsje."
Dat waren niet de enige redenen. Op de begane grond had Peter een meubelwinkel met spullen van onder meer Baleri Italia en Flexform. Maar ook van zichzelf, want in het derde pand had hij zijn eigen meubelmakerij. Halverwege de jaren negentig braken zware tijden aan. "Ikea, hè", legt Tine uit. "Die begonnen designmeubels na te maken." Dat was een uitkomst voor mensen met een kleinere portemonnee, maar de doodsteek voor de meeste specialistische winkels.
Peter bleef ondertussen "zoals het hoort" gewoon de collectie om de paar maanden vervangen. Dat was fysiek een zware klus, die hij niet alleen kon klaren. Begin jaren tachtig had hij een beroerte gehad, waardoor hij slecht ter been was geworden. Tine kon niet helpen, want zij werkt als agent voor meerdere modemerken.
In 1998 was het mooi geweest. De meubels gingen in de uitverkoop, ze verkochten de twee panden en Peter installeerde zijn architectenbureau aan de voorkant van de voormalige meubelmakerij. Op de plaats waar de lijmpers had gestaan. Achter kwam het woongedeelte.
Peter wilde een bepaalde spanning in zijn nieuwe werkkamer creëren. "Aan de witte, strakke muren kwamen abstracte schilderijen te hangen. Vroeger moest alles van mij modern zijn. Nu kwam ik erachter dat er meer warmte bij moest." Hij ging op zoek naar ouderwetse elementen. Op de vloer liet hij zelfgemaakte zandtegels leggen die rechtstreeks uit een kerk lijken te komen. En op het meer dan drie meter hoge plafond wilde hij iets vrolijks. "Gras had ook gekund. Maar groen past niet bij de balken."
Korver schilderde het korenveld op  hechthout in zijn eigen atelier. "Het lijmen van de platen kostte een halve dag", herinnert Peter zich. "Het blijft nog hangen ook. In de bouw lijmen ze tegenwoordig ook alles." Korver moest de platen wel een beetje bijsnijden met een Stanleymes, want ze pasten net niet helemaal tussen de balken.
De meeste gasten zien het plafond niet meteen. Pas als ze aan tafel zitten, kijken ze omhoog. Behalve het korenveld, dat iedereen eigenlijk mooi vindt, zien ze over de lengte van het plafond een kronkelige scheur. De eerste reactie van gasten is dan ook altijd: "Wat erg! Dat plafond mag weleens gemaakt worden!" De grap werkt elke keer. "Korver heeft die spleet door de platen expres gemaakt", vertelt Peter. "Een tijd geleden kwam een bouwinspecteur binnen. Die zag de scheur meteen. Het blijft leuk om dan te zeggen dat het gewoon zo hoort."




Tekst; Christjan Knijff
Foto ; Joost ven den Broek
© de Volkskrant - Kunst & Boeken - 10 07 2009

For local & international enquiries please contact us at peterkorver.nl:
+31(0)655712412

.


woensdag 4 december 2013

HISTOIRE NATURELLE - DETAILS






LE ROI DE ROME

 
Detail van Australische Liervogel en kolibries
__________________________________

Detail of an Australian Lyrebird and Hummingbirds
 
Herengracht 40 | Amsterdam
Peter Korver





LE FRERE


Detail met Quetzal en Honingzuiger
_____________________________

Detail of Quetzal, Sunbird and Hummingbird
 
Herengracht 40 | Amsterdam
Peter Korver





LE FRERE



Detail met Haan en Honingzuiger
________________________________

Detail of Sunbird and Domestic Cock
 
Herengracht 40 | Amsterdam
Peter Korver




HISTOIRE NATURELLE


Detail met Rotsduif ("stadsduif")
__________________________________

Detail with nesting Rock Pigeon or Domestic Pigeon
 
Herengracht 40 | Amsterdam
Peter Korver





HISTOIRE NATURELLE


Detail met Grote Paradijsvogel en zes verschillende IJsvogels
______________________________________________

Detail of Greater Bird of Paradise and six species of Kingfisher
  
Herengracht 40 | Amsterdam
Peter Korver





HISTOIRE NATURELLE


Detail met IJsvogels
_______________

Detail with Kingfishers
 
Herengracht 40 | Amsterdam
Peter Korver




LE ROI DE ROME

Detail van orchidee en kolibries 
 ______________________________

Detail of Orchid and Hummingbirds
 
Herengracht 40 | Amsterdam
Peter Korver




HOTEL DE VILLE 1813


Detail met Zeekoeten en Alken
____________________________

detail with Auks and Guillemots
 
Herengracht 40 | Amsterdam
Peter Korver 2012




DE HANDEL MIJ.


Detail van Jaarvogel  of  Neushoornvogel
____________________________
 Detail of a female Javanese Wreathed Hornbill or Yearbird

 
Herengracht 40 | Amsterdam
Peter Korver 2012



Website.   :  www.peterkorver.com


For local & international enquiries please contact us at: peterkorver.nl 
+31(0)655712412


dinsdag 3 december 2013

PASTA DIVA


When Hans Duijf visited the former ICA Café beneath the Institute of Contemporary Arts in Amsterdam, he immediately sensed the opportunity to realize a long harboured dream: an opera restaurant with long tables where, much like the Italian streetdinners, everyone was free to join. On the menu just pasta: Pasta e Basta. And opera, of course. The staff would sing arias and operas. He requested Peter Korver to create a rich, theatrical ambiance, featuring drapes, marble… and grand ladies. .


The White Dress
Peter Korver | Amsterdam

Inspired by the stylized marble segments of the Sala dei Cavalli frescoes in Mantova, Italy, Korver provided the walls with some twenty squares, marbled in rich, traditional pastel hues. On these he superimposed the drapes and dames in splendid trompe l’oeil fashion. The identities of these rococo clad characters remain undisclosed; one averting her face, her companions headless even. Upon closer inspection the wealth of costumes transpire to be draped across dummies, forming a middle ground between drapes and figure. The missing heads subtly foreshadow the dramatic events to occur in the later 18th century. Korver in this way achieves a beautifully layered interpretation of the given theme: the interior is imbued with the generous presence of grand dames, while simultaneously alluding to the elements of drama and violence inherent in their tales and Opera itself . .


Pasta e Basta | Amsterdam




The Red Dress
Peter Korver | Amsterdam 
One of  the other painted ladies
 in Pasta e Basta 

Following the success of Hans Duijf’s establishment, Peter Korver was again approached to render the particular scenes, this time in a 19th century warehouse in Rotterdam. Again he made use of costumed figures. However, next to also adding large, plastered tapestries, he now brought the opera heroines themselves to the fore. Above the arched doorways of the vaulted ceiling, some thirty medallions featured the names of the great Loved Ones, those cherished women that generally - if not always - meet an unfortunate ending. . .
The same cannot be said of Pasta e Basta. The restaurant may count itself as being one of the successes of the late 90’s and has made international furore. To this day it has lost none of its popularity



"Medea"
Pasta e Basta - Rotterdam
 one of it's 38 medaillons





Website.   :  www.peterkorver.com
For local & international enquiries please contact us at: peterkorver.nl
+31(0)655712412

.

maandag 2 december 2013

A MODERNIST MENAGERIE


Nieuwe Schilderingen in een 18e eeuws appartement

AMSTERDAM PIED A TERRE VAN  DR PETER EN TINA HARF
 _______________________________________

New Paintings in an 18th century Apartment

AMSTERDAM PIED A TERRE OF DR PETER AND TINA HARF



Keizersgracht  |  Amsterdam


A MODERNIST MENAGERIE

Mid 20th century modernist masterpieces as Charlotte Perriand's diningtable, the writingdesk by Jean Prouvé and his beautiful "Bahut" cabinet, accompanied by murals of coralfish and seaturtles, gecko's, cheetah's, and a giant Boa Constrictor.
Coty's President Peter Harf and his wife Tina, turned an 18th century monument into their Amsterdam Pied à Terre.
This stylish apartment blends a world class private collection of French and American modernist design classics with an environment of painted animals by Dutch artist Peter Korver





Serge Mouille's 1953 Ceiling light hovers over the iconic diningtable by Charlotte Perriand in the classic surroundings of this 18th century apartment.




بيتر كورفر أمستردام - فن التاريخ الطبيعي | الجداريات، والسقوف التي رسمها، جدار اللوحة
Peter Korver | Amsterdam
Boa Constrictor
Peter Korver | Amsterdam 
Seven meters of Trompe l'oeil  mural  painting in the entrance hall
________________________________________________________

 Een Trompe-l'oeil muurschildering van meer dan zeven meter in de entree.



“I WOULD LIKE SOME COMPANY FOR WHEN I’M WRITING”,  Tina Harf asked during the initial discussions. And so the Amsterdam pied-à-terre she shares with husband Dr. Peter Harf is not only inhabited by modern masters such as Charlotte Perriand, Jean Prouve and Tom Dixon, two propitious geckos also crawl above the writing-desk where Tina works as author Tina Grube. Within a mother-of-pearl palette of soft prism tones, the walls shift hues with every room. Two leopards stretch languorously in the kitchen. In the bathroom the softly hued turquoise walls fuse into a warm sea inhabited by inquisitive coral fish while the tentacles of translucent jellyfish billow gently on the current. A giant sea turtle swims overhead. In the adjoining blue bedroom evening falls and the ceiling stirs with celestial life. A meters long Boa Constrictor meanwhile glides along the violet-gray wall of the entrance hall - in answer to the distant echoes of the ornaments above the doorposts. It is the pièce de résistance. "I think she's a happy snake," Tina motions as we say our goodbyes.

_________________________________________________________


“I WOULD LIKE SOME COMPANY FOR WHEN I’M WRITING” vroeg Tina Harf tijdens de voorbesprekingen. En dus wordt het Amsterdamse pied-à-terre van haar en haar man Dr. Peter Harf niet alleen bevolkt door moderne meesters als Charlotte Perriand, Jean Prouvé en Tom Dixon. Maar kruipen er ook twee gelukbrengende Gekko’s boven de schrijftafel, waaraan ze werkt als romancier Tina Grube.
De muren wisselen per kamer van kleur, binnen een parelmoeren palet van zachte prismatonen. In de roze keuken rekken twee jachtluipaarden zich behaaglijk uit, Terwijl In de badkamer de zacht turquoise muren oplossen tot een warme zee bevolkt door koraalvissen, transparante zwevende kwallen en een hoog overzwemmende Zeeschildpad.
Als de avond valt in de koel blauwe slaapkamer, is het plafond beschilderd met de nachtelijke sterrenhemel, terwijl in de entreehal als piece de resistance, een meters lange Boa Constrictor kronkelt over haar violet-grijze muur. Echo van de ornamenten boven de deurlijst.
“I think she’s a happy snake”  zegt Tina bij het afscheid



|__________________________________________________________
Two of Korver's painted Gecko's crawl above a black and white Gustave Gauthier floorlight and a Hermes writingdesk by Pierre Guariche with Jean Prouvé's "Fauteuil Direction". A ceramic sculpture by Georges Jouve and a 1950's mannequin on top of Prouvé's 1951 "Bahut" cabinet. Sidetable and sofa by Greta Grossman and an assymetric Luther Conover coffeetable. The "Lotus Chair" by Erwin and Estelle Laverne takes the center of the stage. 
__________________________________________________________










Peter Korver | Amsterdam
Boa Constrictor
Peter Korver | Amsterdam
  Seven meters of Trompe l'oeil  mural  painting in the entrance hall
_________________________________________________________

 Een Trompe-l'oeil muurschildering van meer dan zeven meter in de entree.




Peter Korver | Amsterdam

بيتر كورفر أمستردام - فن التاريخ الطبيعي | الجداريات، والسقوف التي رسمها، جدار اللوحة
Peter Korver Peter Korver | Amsterdam| Amsterdam

Trompe l'oeil murals and a painted ceiling in  master bedroom and bathroom
_______________________________________________

 Trompe l'oeil muurschilderingen en plafondschildering in bad- en slaapkamer


.

بيتر كورفر أمستردام - فن التاريخ الطبيعي | الجداريات، والسقوف التي رسمها، جدار اللوحة
Peter Korver | Amsterdam
Trompe l'oeil murals and a  painted ceiling in  master bedroom and bathroom

 Trompe l'oeil muurschilderingen en een plafondschilderingen in de bad en slaapkamer .
Peter Korver | Amsterdam


جدارية


Peter Korver | Amsterdam 
Trompe l'oeil murals and a  painted ceiling in  master bedroom and bathroom

 Trompe l'oeil muurschilderingen en een plafondschilderingen in de bad en slaapkamer .
 

Peter Korver | Amsterda
Peter Korver | Amsterdam
Mid 20th century modernist masterpieces of furniture








Photo's;; Georges Hoeberechts
For local & international enquiries please contact us at: peterkorver.nl
+31(0)655712412





Peter Korver | Amsterdam

.

zondag 1 december 2013

SPANNENDE MUREN

 

 

Een kleur of behang kan altijd, maar sommige muren in huis verdienen iets bijzonders. Een kunstschildering die past bij een pand, zijn geschiedenis, de omgeving en bewoners. Vier heel verschillende muurschilders; Peter Korver, Hugo Kaagman, Gijs Frieling en Jan van der Ploeg, vertellen hoe ze te werk gaan. 

 

Tekst ;Jacqueline Bosboom
Foto's; Eddy Wenting, Georges Hoeberechts, Paulina Matusiak, e.a.
© Het Financieele Dagblad
Magazine FD Persoonlijk 22-9-12

De vereniging van eigenaren dacht aan zoiets als een Toscaans landschap voor de entree, vertelt muur- en plafondschilder Peter Korver, maar in een monumentaal Amsterdams grachtenpand kon hij zich wel wat anders voorstellen. Voor zijn onlangs voltooide project aan Herengracht 40 kwam hij te weten dat onder meer Charles-François Lebrun, een gouverneur van Napoleon, er had gewoond en het pand als hoofdkantoor van de Nederlandse Handel Maatschappij had dienst gedaan. Dit werden de aanknopingspunten voor een aantal wandschilderingen. En zoals Korvers stijl eigen, spelen vogels, veelal exotisch, hierin een belangrijke rol.

Een halfjaar werkte Korver aan dit project, maar hoefde niet voortdurend op locatie te werken. In zijn atelier bracht hij de afbeeldingen aan op dunne aluminium platen met een verfhuid, die later aan de muren in het grachtenpand werden bevestigd. ‘Door gipsen lijsten eromheen is niet te zien dat de afbeeldingen niet direct op de muur zijn geschilderd’, legt Korver uit. ‘De lijsten werden nagemaakt van originele lijsten die verderop in de hal nog op de muur zaten, waardoor het een eenheid is geworden. Behalve dat je de bewoners niet voortdurend in de weg zit, is het grote voordeel je geen last hebt van vocht of scheuren in de muur.’
Korver, van oorsprong opgeleid als bioloog en historicus, schildert realistisch en precies; zowel vlak als trompe-l’oeil, de techniek waardoor een driedimensionale indruk ontstaat. In een strak modern appartement laat hij zich vooral inspireren door de indeling, inrichting, functie van een ruimte, de karakters van de bewoners of hun voorliefde voor bepaalde dieren. Zo schilderde hij onderwaterdieren in een badkamer en een eigenwijze Boa constrictor die zich een weg baant in een lange gang.

Hoe anders zijn de muren die Hugo Kaagman onder handen neemt. Van een afstand lijken ze met Delfts-blauwe tegeltjes bekleed, maar kom je dichterbij dan blijkt de oppervlakte een aaneenschakeling van opgespoten beelden. Klein en uitvergroot door elkaar heen. Gestileerde oud-Hollandse en moderne huisjes, mensen, beesten, auto’s, boten, molens, bomen, en dan ineens het hoofd van Brigitte Bardot, Keith Richards, of een familielid van de opdrachtgever.
Kaagman is een graffitikunstenaar van het eerste uur, die zijn talent ontwikkelde in de punkscene en anti-kraakomgeving. Hij is een meester in het gebruik van sjablonen en kreeg vooral bekendheid met zijn interpretatie van Delfts-blauw. Naar zijn muurschilderingen kun je
eindeloos kijken en er steeds weer nieuwe figuren in ontdekken. Over elk element is nagedacht, heeft een reden om deel van het geheel uit te maken. Kaagman: ‘Ik doe mijn research, duik het stadsarchief in, luister naar de mensen en kijk naar de omgeving. Daar rollen drie schetsen uit, om uit te kiezen.’ Op de computer maakt Kaagman de gekozen opzet af, in zijn atelier snijdt hij de sjablonen uit, en op locatie spuit hij dagen achtereen om zijn beeldverhaal te vertellen. ‘Binnen met een airbrush, daar kan ik fijner mee werken.’

Hoe verschillend de stijl en techniek van Korver en Kaagman ook zijn, beiden werken vanuit de overtuiging dat de afbeeldingen die zij op muren en plafonds maken een moeten worden met de ruimte waarin die worden aangebracht. De opdrachtgever is uiteindelijk slechts een passant van het huis. Gevonden foto’s, tekeningen, oude prenten, schilderijen, verhalen en de dialoog met de opdrachtgever zijn hun inspiratie en dienen als voorbeeld. De combinatie en compositie van elementen, een eigenzinnige draai of toevoeging maken het ontwerp tot een onmiskenbare Korver of een echte Kaagman. Het wordt een uniek werk, speciaal gemaakt voor die ene plek met een duidelijke signatuur van de maker.





Ook de in muurschilderingen gespecialiseerde kunstenaar Gijs Frieling voert werk uit bij particulieren thuis. Hij gebruikt felle kleuren en verwerkt veel bloemen- plantenmotieven in zijn schilderingen. Die brengt hij aan met pigmenten en caseïne, dat net als bij de oude fresco schilderingen een mat resultaat geeft. ‘Mensen die thuis van mij een wandschildering willen, omdat mijn werk hun aanspreekt, hebben vaak geen idee wat het moet worden. Maar dat betekent niet dat ik gewoon mijn ding doe. Voor mij is het juist interessant om me te laten leiden door de plek en bewoners. Zo stap ik over mijn eigen grenzen heen om tot een voor de opdrachtgever persoonlijke en bij het huis passende muurschildering te komen.’ Afhankelijk van de oppervlakte en detaillering voert hij het werk zelf uit of met hulp van assistenten, want wat hem betreft moet een muurschildering binnen twee weken voltooid kunnen zijn.

Een muurschildering voegt iets toe aan de inrichting, geeft de opdrachtgever het dagelijks plezier ernaar te kunnen kijken. Om een investering is het niet te doen, want verkopen kun je hem niet en je pakt hem niet in en verhuist hem mee. Een volgende eigenaar kan hem in ere houden omdat hij bij het huis is gaan horen, maar er evengoed overheen laten schilderen. Bij de strakke muurschilderingen die Jan van der Ploeg in opdracht van particulieren maakt, ligt dat anders. Juist vertrekkende eigenaar zal een kunstwerk van Van der Ploeg zelf willen overschilderen. ‘Bij oplevering krijgt de opdrachtgever een certificaat, waarin de details en de eigendom van het concept van het werk vastliggen’, legt Van der Ploeg uit. ‘Zo kan het op de nieuwe locatie nog eens worden geïnstalleerd. Dan kom ik wel graag eerst kijken of de ruimte en afmetingen zich daarvoor lenen.’ Anders dan bij het werk van Korver, Kaagman en Frieling is het door de compositie van kleurvlakken en de wijze waarop die worden aangebracht mogelijk zijn muurschilderingen elders opnieuw aan te brengen.

Van der Ploeg laat zich vooral inspireren door de architectuur en wat er verder in een ruimte staat. Net als de anderen komt hij eerst met een of meerdere schetsen. Keurt de opdrachtgever die goed, dan gaan hij aan het werk. Komt het niet tot uitvoering dan brengt hij een afgesproken bedrag in rekening voor de research en ontwerpfase. ‘Het kan zijn dat een ruimte vraagt om een oranje monochrome schildering, en dan blijken de bewoners een hekel aan die kleur te hebben. Of ik vind dat het werk juist op een andere plek moet komen. Zo kun je als even goede vrienden nog uit elkaar, maar meestal komen we er wel uit.’


Tekst ;Jacqueline Bosboom
Foto's; Eddy Wenting, Georges Hoeberechts, Paulina Matusiak, e.a.
© Het Financieele Dagblad
Magazine FD Persoonlijk 22-9-12



Website.   :  www.peterkorver.com

For local & international enquiries please contact us at: peterkorver.nl 
+31(0)655712412


zaterdag 30 november 2013

TERRA INCOGNITA


Twee nieuwe Plafondschilderingen voor Keizersgracht 442



Keizersgracht 442 | Amsterdam
Kantoor Fruytier Lawyers





Kantoor Mr Jos Fruytier / Fruytier Lawyers in Business
Peter Korver | Amsterdam Plafondschildering / Painted ceiling painting /
Terra Incognita


Twee nieuwe plafondschilderingen voor een 18e eeuws grachtenpand  



“Besprekingen beginnen hier regelmatig met een blik omhoog. .“


Op de schilferende kalkhuid aan het plafond, tekenen zich  kustlijnen  af. zoals op Zeekaarten uit de tijd waarin de eerste bewoners van dit pand, hun fortuin hebben gemaakt. Meridianen en windrozen dienen als richting en oriëntatiepunt. Grote leegtes op kaarten van de toen nog maar net ontdekte zeeën en gebieden, werden vaak opgevuld met afbeeldingen van dieren die daar - naar verluid - waren gezien, of zouden kunnen voorkomen.

Zeeschildpadden, Neushoorns en Walvissen, zijn voor ons inmiddels vertrouwde verschijningen, maar het bestaan van de andere wonderlijke dieren, monsters en mythische figuren op deze plafonds, was lange tijd minstens net zo reëel. Ze geven een beeld van zowel de angst als de avontuurlijke nieuwsgierigheid die onlosmakelijk is verbonden met het betreden van onbekend terrein . .







بيتر كورفر أمستردام - فن التاريخ الطبيعي | الجداريات، والسقوف التي رسمها، جدار اللوحة
Kantoor Mr Jos Fruytier / Fruytier Lawyers in Business -
 Plafondschildering / Painted ceiling painting /  Peter Korver ! Amsterdam
 Nieuwe plafondschildering in de achterzaal Keizersgracht 442
Peter Korver ! Amsterdam
Foto; Arjan Benning




 Mr Jos Fruytier / Fruytier Lawyers in Business  
Plafondschildering / Painted ceiling painting /  Peter Korver ! Amsterdam
Keizersgracht 442
Doorzicht naar de voorzaal waar twee museale Chinese Boeddha's uit de achtste eeuw het beeld bepalen

 Peter Korver | Amsterdam

Foto; Arjan Benning


 Mr Jos Fruytier / Fruytier Lawyers in Business  
Plafondschildering / Painted ceiling painting /  Peter Korver ! Amsterdam
Hippocampus, het mythische Zeepaard  en een Haai.

Detail van de nieuwe plafondschildering in de voorzaal van Keizersgracht 442, 

Peter Korver | Amsterdam
Foto; Arjan Benning




Blemmyae; detail van de nieuwe plafondschildering in de achterzaal.
Peter Korver | Amsterdam
foto; Arjan Benning

Blemmyae zijn mythische hoofdloze wezens met het gezicht op de borst, ze komen in veel middeleeuwse bestiaria voor. Op landkaarten van nieuw ontdekte gebieden werden ze vaak afgebeeld in het toen nog onbekende binnenland, waar ze zouden leven in gezelschap van sciapodes en antipodes - figuren met enorme voeten boven hun hoofd als bescherming tegen de zon - en cynocephalen met een hondekop


 Mr Jos Fruytier .. Fruytier Lawyers in Business  
Plafondschildering / Painted ceiling painting /  Peter Korver ! Amsterdam
Nogmaals detail met  Hippocampus - hier met Bison
Peter Korver | Amsterdam


 Fruytier Lawyers in Business  
Plafondschildering / Painted Ceiling Painting /  Peter Korver ! Amsterdam

Zeedraak, detail van de nieuwe plafondschildering in de achterzaal.
Peter Korver | Amsterdam
foto; Arjan Benning





TERRA INCOGNITA

Two new painted ceilings for an 18th century monument on the Amsterdam canals



"In this law firm, meetings generally commence with an upward glance. . "

The ceiling plaster seemingly sheds her skin, and like a palimpsest, reveals the coastal lines of a classical maritime legend hailing from the time when the original occupants of the building made their fortune.
Meridians and compass roses serve as points of orientation.
Then recently discovered seas and lands are depicted as vast expanses of space filled with images of animals that were seen in, or reputed to inhabit the areas.
Sea turtles, rhinos and whales have for us become trusted images. Yet the existence of other fantastical animals, monsters and mythological figures as depicted on these legends, were for a very long time equally relevant.
They convey the sense of both fear and adventure particular to man treading into the unknown





 



 
 Fruytier Lawyers in Business  
Plafondschildering / Painted Ceiling Painting /  Peter Korver ! Amsterdam

Neushoorns, detail van de nieuwe plafondschildering in de voorzaal
Peter Korver | Amsterdam 

Eeuwenlang werden tekeningen van neushoorns gebaseerd op de enige afbeelding die beschikbaar was; de houtsnede van Albrecht Dürer uit 1515. Dürer had het dier zelf echter ook nooit gezien. hij baseerde zijn prent op de beschrijving van een Indische neushoorn die het jaar ervoor als geschenk aan de Paus uit Lissabon naar Rome was verscheept, maar tijdens de zeereis met het schip was vergaan.


 



Plafondschildering - trompe l'oeil - Painted Ceiling Painting - Peter Korver Amsterdam
A talking tree. ("vak-vak" or "wak-wak")
Detail nieuwe plafondschildering van de voorzaal
Peter Korver | Amsterdam 

Foto; Arjan Benning


For local & international enquiries please contact us at: peterkorver.nl 
+31(0)655712412

.